Visual representation and financial decision making

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dc.contributor.advisor Warglien, Massimo
dc.contributor.author Jonaityte, Inga <1981> it_IT
dc.date.accessioned 2014-03-29T12:39:40Z
dc.date.available 2014-03-29T12:39:40Z
dc.date.issued 2014-02-28
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10579/4593
dc.description.abstract This thesis addresses experimentally three topics concerning the effects of visual representations on financial decision making. First, we hypothesize that visual representation of financial information affects comprehension and decision-making processes and outcomes. To test our hypothesis, we conducted online experiments demonstrating that the choice of visual representation leads to shifts in attention, comprehension, and evaluation of the information. The second study focuses on the ability of financial advisers to provide expert judgment to aid naïve consumers facing financial decisions. We found that advertising content significantly affects both experts and novices. Our results provide a previously underexplored viewpoint of decision making by finance professionals. The third topic concerns our ability to learn from multiple cues, adapt to changes, and develop new strategies. We investigated the effects of salient cues and environmental changes on learning, and found, among other things, that “abrupt” transformations in an environment are more harmful than “smooth” ones. it_IT
dc.description.abstract Questa tesi affronta sperimentalmente gli effetti delle rappresentazioni visive sulle decisioni finanziarie. Ipotizziamo che le rappresentazioni visive dell'informazione finanziaria possano influenzare le decisioni. Per testare tali ipotesi, abbiamo condotto esperimenti online e mostrato che la scelta della rappresentazione visiva conduce a cambiamenti nell'attenzione, comprensione, e valutazione dell'informazione. Il secondo studio riguarda l'abilità dei consulenti finanziari di offrire giudizio esperto per aiutare consumatori inesperti nelle decisioni finanziarie. Abbiamo trovato che il contenuto della pubblicità influenza significativamente tanto l'esperto quanto l'inesperto, il che offre una nuova prospettiva sulle decisioni dei consulenti finanziari. Il terzo tema riguarda l'apprendimento da informazioni multidimensionali, l'adattamento al cambiamento e lo sviluppo di nuove strategie. Abbiamo investigato gli effetti dell'importanza delle "cues" e di cambiamenti dell'ambiente decisionale sull'apprendimento. Trasformazioni improvvise nell'ambiente decisionale sono più dannose di trasformazioni graduali. it_IT
dc.language.iso eng it_IT
dc.publisher Università Ca' Foscari Venezia it
dc.rights © Inga Jonaityte, 2014 it_IT
dc.subject Financial decision making it_IT
dc.subject Expertise it_IT
dc.subject Financial literacy it_IT
dc.subject Advertising content it_IT
dc.subject Visual perception it_IT
dc.subject Visual representation it_IT
dc.subject Consumer choice it_IT
dc.subject Information processing it_IT
dc.subject Learning it_IT
dc.title Visual representation and financial decision making it_IT
dc.type Doctoral Thesis en
dc.degree.name Economia aziendale it_IT
dc.degree.level Dottorato di ricerca it
dc.degree.grantor Scuola superiore di Economia it_IT
dc.description.academicyear 2014 it_IT
dc.description.cycle 25 it_IT
dc.degree.coordinator Comacchio, Anna
dc.location.shelfmark D001313 it
dc.location Venezia, Archivio Università Ca' Foscari, Tesi Dottorato it
dc.rights.accessrights openAccess it_IT
dc.thesis.matricno 955707 it_IT
dc.format.pagenumber [8], 67, 46, 36 p. : ill. it_IT
dc.subject.miur SECS-P/08 ECONOMIA E GESTIONE DELLE IMPRESE it_IT
dc.identifier.bibliographiccitation Jonaityte, Inga. "Visual representation and financial decision making", Ca' Foscari University of Venice, PhD Thesis, XXV cycle, 2014 it_IT


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