This thesis addresses experimentally three topics concerning the effects of visual representations on financial decision making. First, we hypothesize that visual representation of financial information affects comprehension and decision-making processes and outcomes. To test our hypothesis, we conducted online experiments demonstrating that the choice of visual representation leads to shifts in attention, comprehension, and evaluation of the information. The second study focuses on the ability of financial advisers to provide expert judgment to aid naïve consumers facing financial decisions. We found that advertising content significantly affects both experts and novices. Our results provide a previously underexplored viewpoint of decision making by finance professionals. The third topic concerns our ability to learn from multiple cues, adapt to changes, and develop new strategies. We investigated the effects of salient cues and environmental changes on learning, and found, among other things, that “abrupt” transformations in an environment are more harmful than “smooth” ones.
Questa tesi affronta sperimentalmente gli effetti delle rappresentazioni visive sulle decisioni finanziarie. Ipotizziamo che le rappresentazioni visive dell'informazione finanziaria possano influenzare le decisioni. Per testare tali ipotesi, abbiamo condotto esperimenti online e mostrato che la scelta della rappresentazione visiva conduce a cambiamenti nell'attenzione, comprensione, e valutazione dell'informazione. Il secondo studio riguarda l'abilità dei consulenti finanziari di offrire giudizio esperto per aiutare consumatori inesperti nelle decisioni finanziarie. Abbiamo trovato che il contenuto della pubblicità influenza significativamente tanto l'esperto quanto l'inesperto, il che offre una nuova prospettiva sulle decisioni dei consulenti finanziari. Il terzo tema riguarda l'apprendimento da informazioni multidimensionali, l'adattamento al cambiamento e lo sviluppo di nuove strategie. Abbiamo investigato gli effetti dell'importanza delle "cues" e di cambiamenti dell'ambiente decisionale sull'apprendimento. Trasformazioni improvvise nell'ambiente decisionale sono più dannose di trasformazioni graduali.