The representation of violence in five dystopian film narratives : myth, catharsis and adaptation in '28 Days Later', '28 Weeks Later', 'Children of Men', 'The Road' and 'V for Vendetta' : five case studies

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Gregori, Flavio it_IT
dc.contributor.author Taschler, Brigitte <1976> it_IT
dc.date.accessioned 2012-04-13T09:09:09Z it_IT
dc.date.accessioned 2012-07-30T16:05:15Z
dc.date.available 2012-04-13T09:09:09Z it_IT
dc.date.available 2012-07-30T16:05:15Z
dc.date.issued 2012-03-28 it_IT
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10579/1154 it_IT
dc.description.abstract La mia tesi si occupa della rappresentazione della violenza in cinque racconti filmici distopici: 28 Days Later (2002), 28 Weeks Later (2007), Children of Men (2006), The Road (2009) e V for Vendetta (2006). La prima parte del lavoro riguarda l’adattamento, cioè le trasformazioni della violenza nel passaggio da un medium a un altro con particolare attenzione ai sistemi semiotici del romanzo, del fumetto e del film. La parte teorica viene illustrata attraverso l’analisi comparata di scene emblematiche prese dalle opere in questione. La seconda parte del lavoro è incentrata sui film come opere autonome. La mia tesi sostiene che la violenza, che è un aspetto fondamentale di questi film, può avere un effetto catartico. La catarsi richiede comunque la presenza di elementi mitologici che riflettono paure umane profondamente radicate. Essa può essere tragica o melodrammatica a seconda della complessità della trama e dei personaggi. it_IT
dc.description.abstract This thesis deals with the representation of violence in five dystopian film narratives: 28 Days Later (2002), 28 Weeks Later (2007), Children of Men (2006), The Road (2009) and V for Vendetta (2006). The first part of the study addresses the adaptation process analysing the transformations fictional violence undergoes when transferred from one medium to another. The focus lies on the semiotic systems of the novel, the graphic novel and the film. The theoretical aspects are illustrated by the close comparative analysis of emblematic scenes taken from the works in question. The second part of this study focuses on the films as autonomous works. My thesis sustains that violence, which is central to these films, can have a cathartic effect on the viewer. However, catharsis requires the presence of underlying mythical elements which reflect deeply rooted human anxieties. The quality of the catharsis can be tragic or melodramatic, depending on the complexity of plot and characters. it_IT
dc.format.medium Tesi cartacea it_IT
dc.language.iso en it_IT
dc.publisher Università Ca' Foscari Venezia it_IT
dc.rights © Brigitte Taschler, 2012 it_IT
dc.subject Dystopia it_IT
dc.subject Adaptation it_IT
dc.subject Violence it_IT
dc.subject Myth it_IT
dc.subject Catharsis it_IT
dc.subject Film narratives it_IT
dc.title The representation of violence in five dystopian film narratives : myth, catharsis and adaptation in '28 Days Later', '28 Weeks Later', 'Children of Men', 'The Road' and 'V for Vendetta' : five case studies it_IT
dc.type Doctoral Thesis it_IT
dc.degree.name Lingue, culture e società it_IT
dc.degree.level Dottorato di ricerca it_IT
dc.degree.grantor Scuola di dottorato in Lingue, culture e società it_IT
dc.description.academicyear 2009/2010 it_IT
dc.description.cycle 23 it_IT
dc.degree.coordinator Villari, Enrica it_IT
dc.location.shelfmark D001084 it_IT
dc.location Venezia, Archivio Università Ca' Foscari, Tesi Dottorato it_IT
dc.rights.accessrights openAccess it_IT
dc.thesis.matricno 955514 it_IT
dc.format.pagenumber 248 p. it_IT
dc.subject.miur L-LIN/10 LETTERATURA INGLESE it_IT
dc.degree.discipline Filologia moderna it_IT


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record