dc.contributor.advisor |
Casarin, Francesco |
it_IT |
dc.contributor.author |
Rosin, Umberto <1974> |
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dc.date.accessioned |
2011-11-14T08:28:51Z |
it_IT |
dc.date.accessioned |
2012-07-30T16:05:03Z |
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dc.date.available |
2013-11-04T10:32:16Z |
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dc.date.issued |
2011-09-16 |
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dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10579/1135 |
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dc.description.abstract |
The world values are changing at a fast pace and a recent sociological trend reflects the emergence of freedom in making life choices with the aim of achieving self-expression and well-being in the most economically developed countries (Inglehart & Welzel, 2005). Passion, as an expression of life satisfaction and self-realization, is becoming an important driver in determining life activity choices. Being the first study to apply the dualistic model of passion (Vallerand et al., 2003) in Italy, the present research addresses the inadequacy of managerial literature to deal with the increasing role of passion for activities by bridging psychological and managerial theories. The first exploratory case study builds on theory by proposing a new industry model, named “high passion intensity industries”. Passion as a main determinant of choices and authenticity are its main characteristics. The second study enriches the tribal marketing perspective (Cova and Cova, 2002) by introducing a new “tribal subject” in the theory: the “tribes of professionals”. The third article departs from the conclusions of the previous articles and analyzes managerial implications. |
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dc.description.abstract |
I valori stanno cambiando ad un ritmo crescente nel mondo e un recente trend sociologico evidenzia come nei paesi più economicamente sviluppati si stia affermando una maggiore libertà nelle scelte che mirano sempre più al benessere e all’espressione della propria personalità (Inglehart e Welzel, 2005). La passione come via per l’autorealizzazione e la life satisfaction sta diventando una determinante fondamentale nella scelta delle attività da compiere. Il presente lavoro, avvalendosi per la prima volta in Italia del modello dualistico della passione (Vallerand et al., 2003), affronta l’inadeguatezza della letteratura in materia economico aziendale nel trattare il ruolo crescente della passione per le attività, sfruttando contributi teorici in materia psicologica e manageriale. Il primo studio di casi di tipo esplorativo contribuisce all’estensione della teoria proponendo un nuovo modello di settore: “i settori ad alta intensità di passione”, caratterizzati dalla passione come determinante fondamentale delle scelte e dall’autenticità dei comportamenti. Il secondo studio espande l’approccio di marketing tribale (Cova e Cova, 2002) introducendo un nuovo “soggetto tribale”: le “tribù di professionisti”. Il terzo articolo, partendo dai risultati dei primi due, ne analizza le ricadute manageriali. |
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dc.format.medium |
Tesi cartacea |
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dc.language.iso |
en |
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dc.publisher |
Università Ca' Foscari Venezia |
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dc.rights |
© Umberto Rosin, 2011 |
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dc.subject |
Passion |
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dc.subject |
Tribal marketing |
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dc.subject |
Dualistic model of passion |
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dc.subject |
Experiential marketing |
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dc.title |
The economy of passion |
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dc.type |
Doctoral Thesis |
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dc.degree.name |
Economia aziendale |
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dc.degree.level |
Dottorato di ricerca |
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dc.degree.grantor |
Scuola superiore di Economia |
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dc.description.academicyear |
2008/2009 |
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dc.description.cycle |
22 |
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dc.degree.coordinator |
Warglien, Massimo |
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dc.location.shelfmark |
D001065 |
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dc.location |
Venezia, Archivio Università Ca' Foscari, Tesi Dottorato |
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dc.rights.accessrights |
openAccess |
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dc.thesis.matricno |
955269 |
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dc.format.pagenumber |
166 p. |
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dc.subject.miur |
SECS-P/08 ECONOMIA E GESTIONE DELLE IMPRESE |
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dc.description.note |
Tesi di dottorato composta di tre articoli in lingua inglese. I primi due articoli sono exploratory case studies. Il terzo articolo osserva da vicino alcuni aspetti manageriali del contesto empirico considerato, sulla base dei contributi teorici formulati nei due articoli che lo precedono. |
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dc.description.tableofcontent |
ACKNOWLEDGMENTS 4
HIGH PASSION INTENSITY INDUSTRIES: TOWARD THE ECONOMY OF PASSION 5
ABSTRACT 5
INTRODUCTION 6
LITERATURE REVIEW 10
Passion for Activities and the Dualistic Model of Passion 10
Emotional contagion 14
Emotional Labor and Authenticity in Service Encounter 15
METHODS 18
Subjects and Design 18
Data Collection 18
Scales of Measurement Used in the Questionnaire 21
RESULTS 24
DISCUSSION 67
Summary 67
Passion, Positive Emotions and Salesperson’s Performance: What the Literature Says 67
Emotional Contagion, Authenticity and Sales Performance: What the Literature Says 68
Further Research Directions 72
CONCLUSION 76
TRIBES OF PROFESSIONALS: TOWARD A NEW TRIBAL MARKETING APPROACH 78
ABSTRACT 78
INTRODUCTION 79
LITERATURE REVIEW 82
Subcultures of Consumption, Brand Communities and Consumer Tribes 82
Passion and Passion Contagion 90
METHODS 92
Conceptual framework 92
The Empirical Context 93
Data Collected 95
FINDINGS 100
The shared passion 100
The Network 105
Evidence of Tribal Elements 114
The Transfer of Passion as a Characteristic Phenomenon of the Tribes of Professionals 118
DISCUSSION 122
Summary 122
The Systemic perspective 122
The Roles of Neo-tribal Professionals 125
CONCLUSION 128
PASSION MANAGEMENT: EXPERIENTIAL MARKETING STRATEGIES AND PRACTICES IN NETWORKS OF PASSIONATE PROFESSIONALS. THE CASE OF THE ITALIAN BOARD GAME INDUSTRY 129
ABSTRACT 129
INTRODUCTION 130
LITERATURE REVIEW 133
Characteristics and Related Positive Implications in the Italian Board Game Industry 133
Experiential Marketing Approach 135
FINDINGS 138
DISCUSSION 143
CONCLUSION 149
BIBLIOGRAPHY 151
APPENDIX 1. SCALES AND SUBSCALES OF MEASUREMENT 165 |
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dc.identifier.bibliographiccitation |
Rosin, Umberto. "The economy of passion", Università Ca' Foscari Venezia, tesi di dottorato, XXII ciclo, 2011 |
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dc.degree.discipline |
Marketing |
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dc.degree.discipline |
Organizational behavior |
it_IT |
dc.degree.discipline |
Management theory |
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