Jamaican culture through Jamaican cinema

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dc.contributor.advisor Pajalich, Armando it_IT
dc.contributor.author Ceccato, Sabrina <1978> it_IT
dc.date.accessioned 2010-05-03T09:35:00Z it_IT
dc.date.accessioned 2012-07-30T15:51:06Z
dc.date.available 2010-05-03T09:35:00Z it_IT
dc.date.available 2012-07-30T15:51:06Z
dc.date.issued 2010-04-15 it_IT
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10579/974 it_IT
dc.description.abstract Jamaican cinema is young and has produced few films, yet my hypothesis is that it has nonetheless created a tradition. In fact, an analysis of the films made on the island show that, after The Harder They Come, the first Jamaican film made in 1972, all the later films share with it some common themes and technical features, which were modified and extended with the passing of time but remain traceable to a familiar matrix. Moreover, Jamaican cinema allows the spectator to observe the island’s popular culture, since the films are targeted to a non-sophisticated audience and reflect habits and culture. It thus present languages, music, dance, religions, locations, looks and a general sense of masculinity belonging to the “low culture”, leaving aside the “high culture” cultivated by the academy. Jamaican cinema is therefore a valuable tool for observing the evolution of popular culture in the island during the last forty years. it_IT
dc.description.abstract Il cinema giamaicano è giovane e ha una produzione ridotta. La mia ipotesi è che, ciononostante, si sia creata una tradizione. Infatti, un’analisi dei film realizzati sull’isola dimostra che tutti i film successivi a The Harder They Come, il primo film giamaicano uscito nel 1972, condividano temi e aspetti tecnici che vengono modificati ed ampliati con il passare del tempo ma che rimangono riconducibili a una fonte comune. Inoltre, il cinema giamaicano permette allo spettatore di osservare la cultura popolare dell’isola, poiché i film sono indirizzati a un pubblico poco sofisticato e riflettono i suoi costumi e la sua cultura. Rappresenta perciò lingua, musica, danza, religioni, ambientazioni, apparenze e un generale senso di mascolinità che appartengono alla “cultura bassa”, tralasciando la “cultura alta” praticata dall’accademia. Il cinema giamaicano si rivela dunque uno strumento utile per osservare l’evoluzione della cultura popolare dell’isola negli ultimi quarant’anni. it_IT
dc.format.medium Tesi cartacea it_IT
dc.language.iso en it_IT
dc.publisher Università Ca' Foscari Venezia it_IT
dc.rights © Sabrina Ceccato, 2010 it_IT
dc.title Jamaican culture through Jamaican cinema it_IT
dc.type Doctoral Thesis it_IT
dc.degree.name Lingue, culture e società it_IT
dc.degree.level Dottorato di ricerca it_IT
dc.degree.grantor Facoltà di Lingue e letterature straniere it_IT
dc.description.academicyear 2008/2009 it_IT
dc.description.cycle 22 it_IT
dc.degree.coordinator Mamoli Zorzi, Rosella it_IT
dc.location.shelfmark D000904 it_IT
dc.location Venezia, Archivio Università Ca' Foscari, Tesi Dottorato it_IT
dc.rights.accessrights openAccess it_IT
dc.thesis.matricno 955336 it_IT
dc.format.pagenumber V, 433 p. it_IT
dc.subject.miur L-ART/06 CINEMA, FOTOGRAFIA E TELEVISIONE it_IT


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