The first chapter investigates how social participation of young children is affected by ethnic diversity. We find that segregation have a non negative effect on social participation, while fractionalization have a non positive effect. The latter is stronger when spontaneous participation is taken into account. The endogenous sorting problem is tackled by using an IV strategy.
The second chapter is an evaluation of the folic acid fortification of cereals in the USA. Our estimates suggest an in increase of serum folate concentration. We compute quantile treatment effect finding a variability in the impact distrubution. Finally, we correct our findings by controlling for the change in dietary patterns.
In the third chapter we analyze the prevalence of obesity in Egypt finding an increasing trend between 1992 and 2005 and a small decline after 2005. Our estimates show a positive correlation between high BMI and socio economic status as well as a positive age effect and a negative cohort effect.
Il primo capitolo analizza l’effetto della eterogeneità etnica sulla partecipazione sociale degli adolescenti. I nostri risultati mostrano che la segregazione ha un effetto non negativo sulla partecipazione sociale, mentre l’effetto della frazionalizzazione è non positivo. Il secondo risultato è più charo se consideriamo la partecipazione spontanea. Il problema di endogeneità nella scelta dell’abitazione è risolto con il metodo delle variabili strumentali.
Il secondo capitolo è una valutazione della fortificazione con acido folico dei cereali in USA. Le nostre stime suggeriscono un aumento della concentrazione di folato nel siero. Calcoliamo inoltre i “quantile treatment effects” che dimostrano una variabilità dell’impatto della politica. Infine, correggiamo i nostri risultati controllando per i cambi nella dieta.
Nel terzo capitolo si analizza la prevalenza dell’obesità in Egitto. Riscontriamo un aumento tra il 1992 e il 2005 e una leggera diminuzione nel 2008. Le nostre stime mostrano una correlazione positiva tra un elevato indice di massa corporea e lo status socio-economico, un effetto età positivo e un effetto di coorte negativo.