Abstract:
II presente studio focalizza il legame fra teologia e
pensiero politico nel Cinquecento. L'idea che sta alla base
dell'indagine è quella di individuare alcuni dei principi
fondamentali che costituiscono i due sistemi teologici - il
cattolicesimo e il protestantesimo - e di seguire la loro
presenza, il loro utilizzo nonché la loro influenza sullo
sviluppo delle rispettive dottrine politiche.
Attraverso una serie di domande che riguardano vari
aspetti della riflessione teologica, si cerca di precisare
la differenza fra le due confessioni rispetto al rapporto
fra "l'uomo teologico" e "l'uomo politico", ovvero fra la
definizione teologica dell'individuo e della sua relazione
con Dio da un lato, e la delimitazione politica del potere
sovrano dall'altro.
Questo legame fra teologia e politica viene
analizzato, però, non soltanto a livello teorico, ma anche
alla luce di alcuni momenti storici di maggiore tensione dal
punto di vista diplomatico. Come interpretano i teologi dei
due campi contrapposti le minaccie di aggressione da parte
dell'imperatore? quali soluzioni teologiche e politiche
suggeriscono ai loro fedeli? su quali basi teologiche
giustificano la loro stessa agressività?
The thesis tries to identify and indicate the main and fundamental principles of the political
doctrines in the Sixteenth Century on the basis of their moral concepts of man, i.e. of their different
theological origins. In other terms, it parts from an hypothesis about the influence of religious ideas
on the construction of political reality attempting to trace the changes of central theological themes
and their adaptation to the political sphere. The main issue concerns the power relations between
man and god, and the question under discussion is, therefore, the problem of human free will and
divine Grace. From the various notions as regards the relationship between man and god, the study
was seeking to reach an arrival point, i.e., the general perceptions of the relation between high and
low, and in political terms, between prince and citizen. While trying to schematise the vast area of
Early Modern political thought, a very large, though methodological division was taken, that is the
distinction between the Protestant paradigm and the Catholic's one. The first - Augustinian in its
basics, argues for a minimal if not absolutely lost of free will in comparison to god's supreme
power or omnipotence.; the second- adopting the Aquinas' tradition, supports a more flexible
notion, and some say, a more optimistic notion of man's possibility to organize and to direct his
own destiny. In this way, the essential point in the debate between protestant theologians and
catholic ones becomes the question of obedience to authority and, as a natural result, the problem of
the right to undermine, to revolt against authority. The research aspires to explain the particular
tendencies within the two confessions, though without overlooking an holistic view of the nature of
those two philosophical and moral adversaries systems.