Poetry is education: the metapoetic layout of John Milton's poems & upon, Several occasions, 1673

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Melchionda, Mario it_IT
dc.contributor.author Allegri, Elisabetta it_IT
dc.date.accessioned 2010-03-08T08:11:19Z it_IT
dc.date.accessioned 2012-07-30T07:16:12Z
dc.date.available 2010-03-08T08:11:19Z it_IT
dc.date.available 2012-07-30T07:16:12Z
dc.date.issued 2003-02-13 it_IT
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10579/566 it_IT
dc.description.abstract La tesi illustra i risultati della ricerca condotta su uno degli ultimi libri pubblicati da John Milton, la raccolta intitolata Poems, &c., Upon Several Occasions che l'editore Thomas Dring fece uscire nel 1673 e che contiene, oltre alle poesie brevi già pubblicate in prima edizione da Humphrey Moseley nel 1645, trenta nuove composizioni in inglese e due in latino, nonché la ristampa del trattatello Of Education già uscito nel 1644 ma anonimo. È suddivisa in cinque capitoli e tre appendici volte ad approfondire alcuni aspetti di natura storica e culturale. Il primo capitolo contiene una rassegna di ciò che i primi biografi ed editori di Milton scrissero sulle due edizioni delle poesie brevi e del trattato nel periodo immediatamente successivo alla morte del poeta e fino al 1781 quando Samuel Johnson diffuse le sue opinioni tutt'altro che favorevoli. Nel secondo capitolo si definisce lo status qucestionis e si difende la necessità di uno studio più approfondito della raccolta del 1673 generalmente considerata dai Miltonisti non dissimile da quella del 1645 quanto a finalità e significato. Il capitolo terzo presenta una descrizione dettagliata degli aspetti puramente esteriori, perfino materiali, del volume e, confrontandolo con l'edizione precedente, ne mostra le differenze di ortografia e punteggiatura ma anche le qualità e pecche tipografiche e di presentazione. Il capitolo quarto tratta tutte le poesie aggiunte nel 1673; particolare attenzione è stata però rivolta ai sonetti e alle parafrasi dei salmi che, chiudendo la sezione inglese della raccolta, ne costituiscono il nuovo finale. Il quinto e ultimo capitolo è esclusivamente dedicato al trattato sull'educazione ed esplora i suoi stretti legami con le poesie che lo precedono e con la poesia più in generale di cui costituisce di fatto una vera e propria difesa. La prima appendice contiene in forma tabulata la lista di tutte le differenze tra i testi delle due edizioni sia dei Poems che di Of Education. La seconda, denominata Excursus 1, è il catalogo completo in ordine cronologico dei libri pubblicati da Thomas Dring tra il 1665 e il 1695 e per ciascuno di essi fornisce il titolo, il formato, il numero di pagine e l'indicazione del genere letterario di appartenenza. L'intenzione è di contribuire a rendere meno misteriosa l'indentità di uno degli ultimi collaboratori di Milton mostrandone lo specifico campo di azione. La terza, Excursus 2, è un ampio saggio che mira ad illuminare la carriera e la personalità di Humphrey Moseley. il prolifico editore attivo soprattutto durante gli anni di interregno. Alla lista dettagliata di tutte le sue pubblicazioni seguono quattro grafici che mostrano in sintesi la quantità, qualità e sviluppo della sua produzione. The present dissertation illustrates the results of a research into one of John Milton's last publications, the collection Poems, &c, Upon Several Occasions that the stationer Thomas Dring brought out in 1673 and that contains, besides the miscellaneous poems already published by Humphrey Moseley in 1645. quite a few newly printed compositions both English and Latin, and the reprint of the brief tract Of Education that had come out anonymous in 1644. It consists of five chapters, and three separate documents have been appended to complement it. The first chapter contains a review of what Milton's earliest biographers and editors wrote about both the poems and the tract. The survey has been limited to a period of about one hundred years and ends with Samuel Johnson's quite unfavourable opinions. The aim of Chapter Two is to define the status quoestionis and to plead the case for a more attentive study of the 1673 edition that Miltonists still tend to consider as not too different from its 1645 precedent as for its significance and intentionality. The whole of Chapter Three is devoted to the purely physical and material aspects of the 1673 volume and purports to offer as accurate a description as possible of its peculiarities without neglecting characteristics such as spelling and punctuation as well as its typographical quality. Chapter Four represents the core of the present work and is exclusively concerned with all those newly printed compositions that make the collection unique and worth considering not just as a derivative but in its own right. In particular, much attention has been paid to the sonnet sequence and to the two groups of psalm paraphrases that, closing the first section of the volume, serve as its new conclusion. The fifth and final chapter deals exclusively with the prose tract on education and explores its links with the preceding poems and with poetry in general of which it is clearly a true defence. The first appended document is a table showing in a schematic way the textual differences between the first and the second edition of Poems, as well as between the first and second edition of Of Education. The second one, called Excursus 1, is a complete list of the books that Thomas Dring published during a career spanning thirty years, from 1665 to 1695. The items have been arranged in chronological order from the earliest to the last and include the full title, format, pagination and a brief description of the genre they belong to. The purpose is to offer a contribution towards making less of a mystery the stationer whom Milton chose as one of his last collaborators. The third one, Excursus 2, is quite a large essay illustrating the work and personality of Humphrey Moseley, the very prolific publisher who operated mainly during the Interregnum years and produced more that three hundred books. A chronological list of all his known publications has been provided, followed by four charts showing the quantity, quality and development of his production. it_IT
dc.format.medium Tesi cartacea it_IT
dc.language.iso en it_IT
dc.publisher Università Ca' Foscari Venezia it_IT
dc.rights © Elisabetta Allegri, 2003 it_IT
dc.title Poetry is education: the metapoetic layout of John Milton's poems & upon, Several occasions, 1673 it_IT
dc.type Doctoral Thesis it_IT
dc.degree.name Anglistica it_IT
dc.degree.level Dottorato di ricerca it_IT
dc.degree.grantor Facoltà di Lingue e letterature straniere it_IT
dc.description.academicyear 2000/2001 it_IT
dc.description.cycle 13 it_IT
dc.degree.coordinator Perosa, Sergio it_IT
dc.location.shelfmark D000196 it_IT
dc.location Venezia, Archivio Università Ca' Foscari, Tesi Dottorato it_IT
dc.rights.accessrights Accesso locale (tesi cartacea) it_IT
dc.format.pagenumber 1 v. it_IT
dc.degree.discipline Anglistica it_IT


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record