This comparative study between Italy and Australia seeks to find the elements triggering entrepreneurial behaviour in vocational students. In both contexts, students attended class lessons and long periods of work experience. Together with their teachers and work tutor, the students involved in the project took part in weekly Change Laboratory workshops. With the help of mirror materials (interviews, documents, videos of work activity) and the researcher, during the workshops students discussed issues they had at school, work, or at the boundary between the two organizations, and found shared solutions to put into practice. Results suggest that the student’s European key competence of the sense of initiative and entrepreneurship has been improved by combination of school lessons, work placement and Change Laboratory workshops. During workshops students gained a reflexive attitude on how to put into practice the sense of initiative and entrepreneurship in the workplace, thus improving their employability skills and their overall learning experience. Students also enhanced their ability to exercise judgement and make choices.
Questo studio comparativo tra Italia ed Australia cerca di trovare quegli elementi che promouvono comportamenti imprenditoriali in studenti che frequentano istituti tecnici e professionali. In entrambi i contesti, gli studenti hanno preso parte a lezioni in classe e a periodi estesi di stage in azienda; insieme ai loro insegnanti ed ai tutor lavorativi hanno partecipato a sessioni settimanali di Change Laboratory. Attraverso l'aiuto di materiali specchio quali interviste, documenti, video dell'attività lavorativa e la presenza del ricercatore, durante i laboratori gli studenti hanno discusso di problemi che avevano a scuola, a lavoro, o al confine tra le due organizzazioni, trovando soluzione condivise che sono poi state messe in pratica. I risultati ottenuti suggeriscono che la competenza europea relativa al senso di iniziativa e di imprenditorialità sia stata aumentata come combinazione di lezioni, stage e Change Laboratory. Durante i laboratori gli studenti hanno acquisito un'attitudine riflessiva su come mettere in pratica il senso di iniziativa e di imprenditorialità sul posto di lavoro, aumentando così le loro abilità connesse all'occupabilità come pure la complessiva esperienza d'apprendimento. Gli studenti sono avanzati anche nella loro capacità di esercitare giudizio e operare scelte.