The thesis "Crossroad: Elena Poniatowska and the New Journalism" discusses the literary genre invented in Mexico by Elena Poniatowska, within which occurs an interesting symbiosis between literature and journalism. This is achieved through a dual scientific approach: the first, related to the dissolution of literary genres (Georg Lukacs, Robert Scholes, David Lodge, John Hellmann and Robert Kellogg), the second, connected with journalism (Tom Wolfe, Norman Mailer and Truman Capote) enriched through numerous texts related to New Journalism which evidences, in particular, the figure of Elena Poniatowska (Michael Schuessler, Carlos Monsiváis, Elena Urrutia, Claudia Parodi). Thanks to an ambitious Lukacsian reflection on the concept of "form" that becomes "opened", the falsity of fixed artistic genres and the impossibility of reaching any true and permanent definition in the contemporary era is proved. Its outcome is New Journalism and its Hispanic counterpart Nuevo Periodismo, characterized by a pervasive hybridity between various fields of art. The research focuses on the work of the Mexican writer in which realism and fiction -which correspond, respectively, to the historical document and imagination-, once combined, create historical literature with a clear fictional element. The fusion of these two parts is studied through readings of the testimonial novel Hasta no verte, Jesús mío (1969), the chronicle-production -Todo empezó el domingo (1963), El último guajolote (1982), La noche de Tlatelolco (1971), Fuerte es el silencio (1986), No den las gracias (1980), Gaby (1979)-, the novels Tinísima (1992), Leonora (2011), and the short story Querido Diego, te abraza Quiela (1978); related to historical figures and true events marked by the fantasy of the artist, which normally tends to the aesthetic pleasure, far removed from historical meaning. The fruit of this union, that is the indisputable novelty of the Poniatowska's production, sparks serious debates about the aesthetic value and truthfulness of her writing, which constitute the focus of this research. Reflecting upon the theories of Robert Scholes and John Hellmann according to which the contemporary writer “at the crossroad” is faced with the necessity of choosing the path of either freedom of fantasy or documentary realism for their own narratives, the work of Elena Poniatowska should be seen as the center of this intersection and not the starting point of the split between fantasy literature and documentary realism. In this way, the thesis confirms the absence of fixed definitions and absolute values. Indeed, opposites aquire the same intrinsic value in the work of the Mexican writer, considered within the postmodern context where Poniatowska's opinion that “hay tanta verdad en la literatura fantástica como en la literatura realista” still rings true (Schuessler, 2009, p. 145).
La tesi “Crossroad: Elena Poniatowska y el Nuevo Periodismo” analizza il genere letterario coltivato in Messico da Elena Poniatowska, in cui avviene un interessante incontro tra letteratura e giornalismo. Per raggiungere tale proposito, si ricorre a un doppio approccio scientifico: da un lato legato alla discussione relativa ai generi letterari (Georg Lukacs, Robert Scholes, David Lodge, John Hellmann e Robert Kellogg), dall'altro, al giornalismo (Tom Wolfe, Norman Mailer e Truman Capote), arricchito dalla saggistica relativa al New Journalism riguardante, in particolare, la figura di Elena Poniatowska (Michael Schuessler, Carlos Monsiváis, Elena Urrutia, Claudia Parodi). Attraverso una riflessione sul concetto lukacsiano della "forma", il lavoro mette in luce la falsità dei generi artistici "prestabiliti" e "definiti", arrivando alla consapevolezza dell'impossibilità di qualunque definizione fissa e permanente nell'epoca contemporanea. Il suo frutto è il New Journalism e la sua corrispettiva versione ispanica, il Nuevo Periodismo, caratterizzato dall'onnipresente ibridismo tra vari campi artistici. Lo studio si focalizza sull'opera della scrittrice messicana Elena Poniatowska in cui il documento storico e la finzione si mescolano, creando la letteratura di carattere storico-testimoniale che include anche elementi di tipo fittizio. L’unione di questi componenti è studiata attraverso la novela-testimonio Hasta no verte, Jesús mío (1969), la produzione cronistica -Todo empezó el domingo (1963), El último guajolote (1982), La noche de Tlatelolco (1971), Fuerte es el silencio (1986), No den las gracias (1980), Gaby (1979)-, i romanzi Tinísima (1992) e Leonora (2011), ed il racconto breve Querido Diego, te abraza Quiela (1978); riguardanti personaggi storici ed avvenimenti realmente accaduti, segnati dalla fantasia dell'artista, più interessata al volore estetico che alla verità della storia. La novità della produzione di Elena Poniatowska suscita forti dibattiti intorno al valore estetico e veritiero della sua scrittura e costituisce il nucleo del presente studio. Ripensando alle teorie di Robert Scholes e John Hellmann che vedono l’opera dello scrittore contemporaneo at the crossroad -tra la libertà della fantasia ed il realismo documentale-, la produzione di Elena Poniatowska viene percepita non come il punto di partenza della divisione tra la letteratura ed il giornalismo, ma la meta a cui giungono queste due modalità di scrittura. La tesi conferma così l'assenza di sicurezze complete e di valori assoluti ed equipara il valore degli opposti, inserendo la scrittrice messicana nel contesto postmoderno, in cui “hay tanta verdad en la literatura fantástica como en la literatura realista” (Schuessler, 2009, p. 145).