In this work we present Casanova, a programming language. Its novelty lies in the
fact that it was designed with an exclusive focus on making games.
The goal of Casanova is to change the landscape of game development, by show-ing how programming languages, and not game engines and game development sys-tems, are the real frontier to explore in order to make game development truly
easier.
In this work we do not just show Casanova. We also present an extensive eval-uation of our own experience in using the current implementation of Casanova in
order to build games and simulations.
We conclude that Casanova is not just capable of making games, but that it also
makes it easier to create games and to avoid bugs and common pitfalls.
In questo lavoro presentiamo Casanova, un linguaggio di programmazione. La novità sta nel fatto che è stato progettato con un focus esclusivo sul realizzare videogiochi. L'obiettivo di Casanova è quello di cambiare lo sviluppo di giochi, mostrando come linguaggi di programmazione, e non motori di gioco e sistemi di sviluppo del gioco siano la vera frontiera da esplorare al fine di rendere più facile lo sviluppo di giochi. In questo lavoro non ci limitiamo a mostrare Casanova. Presentiamo anche una valutazione approfondita della nostra esperienza nell'utilizzo dell'implementazione corrente di Casanova per costruire giochi e simulazioni. Concludiamo che Casanova non è solo in grado di supportare la realizzazione di giochi, ma anche che rende più facile evitare errori e difficoltà comuni.