Abstract:
La sicurezza nei luoghi di pubblico spettacolo è un aspetto fondamentale nella gestione di un teatro e richiede risorse economiche non trascurabili, volte all’adeguamento dell’edificio, alla formazione e alla dotazione del personale tecnico, artistico e amministrativo. Quando si parla di teatri storici, i vincoli di protezione del patrimonio e il necessario rispetto per l’estetica dell’edificio comportano ulteriori problematiche.
In questa tesi è analizzato il caso concreto di due teatri - il Teatro Carlo Goldoni di Venezia (Italia) e il Teatro Nacional de São Carlos di Lisbona (Portogallo). Il Teatro Carlo Goldoni (1622) è stato ricostruito diverse volte. Essendo l’ultima ricostruzione del XX secolo, ha avuto la possibilità di adeguarsi alle tecnologie e alle normative di sicurezza dell’epoca. Il Teatro São Carlos, invece, dal 1793 ha subito solo opere di restauro, è Patrimonio Nazionale del Portogallo, quindi sottoposto a misure di protezione del patrimonio. Questo studio intende analizzare le normative dei due Paesi e le prassi dei due teatri per la gestione della sicurezza architettonica, del personale e del pubblico.
Safety is a crucial aspect in the management of a theatre and it requires economic resources in order to adapt the building and provide adequate training and equipment to. technical, artistic and administrative staff. When it comes to historical theaters, the heritage protection constraints and the necessary respect for the aesthetics of the building involve further challenges.
In this thesis, the concrete case of two theaters is analyzed – Carlo Goldoni Theatre, in Venice (Italy) and São Carlos National Theatre, in Lisbon (Portugal). Carlo Goldoni Theatre (1622) has been rebuilt several times. As the last reconstruction happened during the XX century, the theatre had the opportunity of adapt to the technologies and safety laws of the time. The São Carlos National Theatre, on the other hand, since 1793 has only undergone restoration works. It is a National Heritage of Portugal, therefore subjected to heritage protection measures. This study intends to provide an analysis of the regulation frameworks of the two countries and of the practices of the two theatres for the architectural, staff and audience safety management