La presente tesi è dedicata al testo veneziano nella poesia russa del Novecento. Durante la ricerca sono state analizzate circa 150 opere liriche di oltre 60 autori, tra cui nomi celebri (A. Akhmatova, A. Blok, J. Brodsky) ma anche meno conosciuti nella ricerca contemporanea (E. Rein, S. Shervinskiy). Sono state individuate le caratteristiche fondamentali del testo veneziano del Novecento ed esaminato il sistema dei motivi e delle immagini della lirica “veneziana”. Sono state altresì analizzate le particolarità della ricettività di Venezia nella poesia russa del secolo scorso anche in paragone con il “mito pietroburghese”, topos logicamente simile a veneziano; stabiliti i metodi di costruzione del mondo poetico “veneziano” ed esaminata l’evoluzione dell’immagine di Venezia nella poesia russa secondo le idee di realismo, modernismo e postmodernismo. Secondo la ricerca il testo veneziano nella poesia russa del Novecento presenta il fenomeno multi-dimensionale, eterogeneo e coerente.
The present dissertation is dedicated to Venetian texts in Russian poetry of the XX century. About 150 works of 60 authors were studied during the research, there were famous names such as A. Akhmatova, J. Brodsky, but also some not so popular, for example S. Shervinskiy. We have found the fundamental characteristics of the Venetian text which helped us to determine Russian poetry which formed its unity. We have examined the images and motives system of the Venetian lyrics of the XX century; we have analyzed the peculiarities of reception of Venice in the Russian poetry, we have parallelized it with "St. Petersburg myth", the concept logically close to Venetian. We have examined the evolution of the Venice image in the Russian poetry of the XX century according to ideas of realism, modernism and postmodernism. According to the research Venetian text in the Russian poetry of the XX century is presented as a multidimensional, heterogenic, but integral phenomenon of Russian culture.