The relationship between literature and science in John Banville's scientific tetralogy

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dc.contributor.advisor Carpi, Daniela it_IT
dc.contributor.author Fiorato, Sidia <1973> it_IT
dc.date.accessioned 2010-03-08T08:10:49Z it_IT
dc.date.accessioned 2012-07-24T14:16:40Z
dc.date.available 2010-03-08T08:10:49Z it_IT
dc.date.available 2012-07-24T14:16:40Z
dc.date.issued 2004-02-03 it_IT
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10579/186 it_IT
dc.description.abstract Partendo dal rapporto enigmatico fra letteratura e scienza nel dibattito fra le due culture, dalla querelle ideologica fra Arnold e T.H. Huxley e, successivamente, fra Leavis e Snow - che rappresentarono il climax della controversia negli anni 60 - la tesi analizza il rapporto fra scienza e letteratura alla fine del ventesimo secolo, alla luce di teorie e scoperte scientifiche che sottolineano la loro indeterminatezza e l'assenza di valori universali nel periodo contemporaneo (la teoria della relatività, la teoria quantistica, il principio di indeterminatezza, la teoria del caos). Le teorie scientifiche influenzano i testi letterari, i quali le reinterpretano e inglobano nei propri intrecci narrativi, ma tale influenza è reciproca, in quanto la scienza, nella sua comprensione della realtà e nelle relative teorizzazioni, appare rispondere allo stesso processo creativo epifanico della letteratura. Nell'ultimo trentennio, il rapporto fra letteratura e scienza è diventato in sé un tema d'analisi e l'attenzione è diretta ad investigare quanto le due discipline abbiano in comune; partendo dalla concezione dell'unicità della cultura, la letteratura e la scienza ne rappresentano due modalità espressive. Entrambe derivano le loro teorizzazioni dalle problematiche contemporanee, dalle quali sono allo stesso tempo determinate e che a loro volta, in una reciprocità di influenze, contribuiscono a formare. Fra gli autori contemporanei che meglio esemplificano la profonda connessione fra letteratura e scienza, la tesi fecalizza la propria analisi su John Banville e la sua tetralogia scientifica, composta dai romanzi Doctor Copernicus (1976), Kepler (1981), The Newton Letter (1987), Mefisto (1989). Banville narrativizza tematiche scientifiche in un dialogo interdisciplinare fra questi scienziati/filosofi del passato, scrittori essi stessi, che cercavano di dare un senso alla realtà esterna anche attraverso il linguaggio. Nella tetralogia vengono analizzate le figure di quegli scienziati che hanno contribuito al cambiamento di paradigma nella visione del mondo, a partire dalla modernità fino al periodo contemporaneo, in particolare in Doctor Copernicus e in Kepler Banville impronta la sua analisi su scienziati rinascimentali per dimostrare come nel passato le due discipline fossero riunite in una unità culturale e per tracciare il processo secondo il quale nel corso dei secoli questa unità si è scissa in due diversi approcci teorici. Il suo interesse non è esclusivamente di carattere epistemologico, ma anzi si concentra sulla mente creativa dello scienziato, astronomo o matematico, sulla sua vita e il periodo in cui visse, sulla sua influenza nel mondo contemporaneo. La tetralogia di Banville si propone di vanificare le distinzioni fra il pensiero scientifico e artistico. Nella loro ricerca di comprendere il mistero della vita e di far progredire la nostra comprensione dell'uomo e della realtà, sia gli scienziati che gli artisti si avvalgono di un metodo induttivo; gli scienziati sperimentano empiricamente, mentre gli artisti si basano su un approccio soggettivo alla realtà, ma la scintilla immaginativa che conduce ad una scoperta scientifica o ad una creazione artistica è simile in entrambe le discipline. In particolare, Banville sostiene che la letteratura e la scienza si propongono di dare una forma coerente e ordinata ad una realtà percepita come caotica. La narrativa postmoderna e la fisica post- Einsteiniana sono patimenti caratterizzate da una ricerca di nuove e originali rappresentazioni della realtà che comprendano al proprio interno - e accettino - l'indeterminatezza e l'assenza di certezze. Come afferma Banville: "As science moves away from the search for blank certainties, it takes on more and more the character of poetic metaphor, and since fiction is moving, however sluggishly, in the same direction, perhaps a certain seepage between the two streams is inevitable." (J. Banville, "Physics and Fiction: Order from Chaos", in The New York Times Book Review, 21 April 1985, p. 42). Starting from the enigmatic relationship between literature and science in the debate between "the two cultures", from the ideological controversy between Arnold and T.H. Huxley and subsequently between Leavis and Snow which represented a meaningful climax in the 1960s the thesis analyses the relationship between literature and science in the last years of the twentieth century, in the light of scientific theories which universally underline both their indeterminacy and their lack of universal values (relativity theory, quantum mechanics, the indeterminacy principle, chaos theory). Scientific theories are echoed in literary texts but also a reverse influence from literature to science has taken place, as science appears to follow the same epiphanic creative process as literature in its understanding of, and theorising upon, an enigmatic sort of reality. In the last thirty years the relationship between literature and science has become a field of study in itself, and the attention is thus directed to the common ground shared by science and literature, to the uniqueness of culture and the different modes of expression represented by literature and science. Both disciplines draw on, are to some degree controlled by, and in their turn help to form the common anxieties of the time. Among the contemporary authors who best epitomize the deep connection between literature and science the thesis focuses on John Banville and his scientific tetralogy, composed by the novels Doctor Copernicus (1976), Kepler (1981), The Newton Letter (1987), Mefisto (1989). Banville fictionalises scientific themes in an interdisciplinary dialogue between these scientists/philosophers of the past, who were writers themselves and came to terms with the reality surrounding them also by means of linguistic tools. In the tetralogy he analyses the figures of those scientists who contributed to a paradigm shift in the world view from the early modernity to the present, in particular in Doctor Copernicus and Kepler he focuses on Renaissance scientists. His aim is that of showing how in the past the two disciplines originally enjoyed a cultural unity and of tracing the process whereby in the course of the centuries two separate discourses arose out of one. His interest isn't exclusively focused on epistemology, but rather on the creative mind of the scientist, astronomer or mathematician, on his life and times, and on his modern day influence (in particular in The Newton Letter and Mefisto). Banville's tetralogy represents an endeavour to abolish the hard distinctions between the scientific and artistic modes of thinking. In their attempt to understand the mystery of life and to increase our understanding of man and the world, both scientists and writers use inductive methods; the scientist tests empirically, while the writer uses subjective approaches, but the imaginative spark which leads to a discovery or to the creation of a work is similar in both literature and science. In particular, Banville suggests that both disciplines are centrally involved in trying to give a coherent shape to a chaotic reality; postmodernist fiction and post-Einsteinian physics are likewise characterised by a disavowal of the traditional past in their search for new representations of reality that involve an acceptance of uncertainty. In the words of Banville: "As science moves away from the search for blank certainties, it takes on more and more the character of poetic metaphor, and since fiction is moving, however sluggishly, in the same direction, perhaps a certain seepage between the two streams is inevitable." (J. Banville, "Physics and Fiction: Order from Chaos", in The New York Times Book Review, 21 April 1985, p. 42). it_IT
dc.format.medium Tesi cartacea it_IT
dc.language.iso en it_IT
dc.publisher Università Ca' Foscari Venezia it_IT
dc.rights © Sidia Fiorato, 2004 it_IT
dc.title The relationship between literature and science in John Banville's scientific tetralogy it_IT
dc.type Doctoral Thesis it_IT
dc.degree.name Studi iberici ed anglo-americani it_IT
dc.degree.level Dottorato di ricerca it_IT
dc.degree.grantor Facoltà di Lingue e letterature straniere it_IT
dc.description.academicyear 2002/2003 it_IT
dc.description.cycle 2 n.s. (16) it_IT
dc.degree.coordinator Cagidemetrio, Alide it_IT
dc.location.shelfmark D000271 it_IT
dc.location Venezia, Archivio Università Ca' Foscari, Tesi Dottorato it_IT
dc.rights.accessrights Accesso locale (tesi cartacea) it_IT
dc.thesis.matricno T00147 it_IT
dc.format.pagenumber 1 v. it_IT


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