dc.contributor.advisor |
Bencini, Giulia |
it_IT |
dc.contributor.author |
Pucci, Martina <1992> |
it_IT |
dc.date.accessioned |
2019-02-16 |
it_IT |
dc.date.accessioned |
2019-06-11T08:43:39Z |
|
dc.date.available |
2019-06-11T08:43:39Z |
|
dc.date.issued |
2019-03-11 |
it_IT |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10579/14739 |
|
dc.description.abstract |
SuperReadingTM è un corso che mira ad aumentare la velocità nella lettura silente e a migliorarne la comprensione. Precedenti studi hanno mostrato miglioramenti globali, compresa una diminuzione del tempo di lettura e un aumento nelle percentuali di comprensione sia nei normolettori che nei lettori con dislessia.
La fonte esatta di questi miglioramenti è ancora sconosciuta: non è ancora chiaro se il miglioramento del processo di lettura sia conseguente al training globale del corso o a esercizi specifici in esso presente. L’obiettivo di questa tesi è quello di iniziare ad indagare più a fondo sulle cause del miglioramento esaminando gli effetti di una componente del programma di training – l’esercizio Eye-HopTM, che consiste nel saltare con il dito tra gruppi di parole grazie ad un particolare layout dei testi durante la lettura – sulla velocità e l’efficacia della lettura silente. Un training di cinque settimane focalizzato sull’eye-hopping è stato programmato per esaminare eventuali miglioramenti nella velocità della lettura silente in un gruppo di 18 studenti adulti.
I risultati hanno mostrato una diminuzione nel tempo di lettura per tutti i partecipanti (incluso il partecipante con dislessia) e un miglioramento nell’efficacia di lettura per i normolettori. |
it_IT |
dc.language.iso |
en |
it_IT |
dc.publisher |
Università Ca' Foscari Venezia |
it_IT |
dc.rights |
© Martina Pucci, 2019 |
it_IT |
dc.title |
SuperReadingTM: Where Does the Improvement Come From? The Effects of Eye-Hopping on Reading Speed |
it_IT |
dc.title.alternative |
SuperReadingTM: Where Does the Improvement Come From? The Effects of Eye-Hopping on Reading Speed |
it_IT |
dc.type |
Master's Degree Thesis |
it_IT |
dc.degree.name |
Scienze del linguaggio |
it_IT |
dc.degree.level |
Laurea magistrale |
it_IT |
dc.degree.grantor |
Dipartimento di Studi Linguistici e Culturali Comparati |
it_IT |
dc.description.academicyear |
2017/2018, sessione straordinaria |
it_IT |
dc.rights.accessrights |
openAccess |
it_IT |
dc.thesis.matricno |
989044 |
it_IT |
dc.subject.miur |
L-LIN/12 LINGUA E TRADUZIONE - LINGUA INGLESE |
it_IT |
dc.description.note |
SuperReadingTM is aimed at increasing readers’ speed during silent reading and improving text comprehension. Prior research has shown reduced time spent on reading a text and improved comprehension both in normal readers and in readers with dyslexia.
The exact source of the improvements is yet unknown – whether they come from the training course as a whole, or whether individual parts of the training contribute to enhancement of the reading process. The aim of this thesis is to begin to address this question by examining the effects of one component of the training program - Eye-HopTM exercises, which consist in jumping with the finger between groups of words in a text with a special layout while reading - on measures of reading speed and effectiveness. A five-week training program focusing on eye-hopping was designed to examine whether there would be an improvement in silent reading speed in a group of 18 adult students.
Result showed improved (shorter) reading times for all participants (including the participant with dyslexia), and improved Reading Effectiveness for normal readers. |
it_IT |
dc.degree.discipline |
|
it_IT |
dc.contributor.co-advisor |
|
it_IT |
dc.subject.language |
INGLESE |
it_IT |
dc.date.embargoend |
|
it_IT |
dc.provenance.upload |
Martina Pucci (989044@stud.unive.it), 2019-02-16 |
it_IT |
dc.provenance.plagiarycheck |
Giulia Bencini (giulia.bencini@unive.it), 2019-03-04 |
it_IT |