This thesis deals with different aspects related to the conservation of contemporary mural paintings. The first part of the study, was developed with the aim of characterizing and evaluating the stability of 15 commercial emulsion paints. A number of mock-ups, cast on mortar supports, were subjected to rising damp cycles and exposed to artificial UVA-light in order to study the processes leading to different decay typologies (e.g. the phase-separation of organic additives, delaminations, photooxidative reactions). The results of laboratory experimentations were compared to those coming from the characterization of real case-studies belonging to MACAM. The second part of the thesis reports the results of an experimentation dealing with inpainting issues. The properties and the stability (upon UVA-light exposure) of laboratory formulated retouching paints were evaluated. In addition, innovative strategies to improve the reversibility and discernibility of the treatments were developed.
Questo lavoro riguarda diversi aspetti connessi alla conservazione di opere murali contemporanee.
La prima parte della tesi riporta i dati relativi alla caratterizzazione e valutazione della stabilità di 15 pitture commerciali in emulsione. Una serie di provini, allestiti applicando le pitture su supporti in malta, è stata sottoposta a cicli di risalita capillare ed esposta a radiazioni UVA, allo scopo di studiare varie forme di degrado (migrazione di additivi organici, distacchi, processi foto ossidativi). I dati ottenuti dalle prove di laboratorio sono stati incrociati con lo studio di alcune opere reali appartenenti al MACAM. La seconda parte della tesi riporta i dati relativi alla messa a punto di nuovi sistemi per l’esecuzione di reintegrazioni pittoriche. Oltre alla definizione delle proprietà e della stabilità (irraggiamento UVA) di pitture da ritocco appositamente formulate, sono state valutate alcune soluzioni innovative per garantire la reversibilità e riconoscibilità degli interventi.