dc.contributor.advisor |
Dowling, Gregory |
it_IT |
dc.contributor.author |
Pavani, Monica <1968> |
it_IT |
dc.date.accessioned |
2012-04-13T11:09:10Z |
it_IT |
dc.date.accessioned |
2012-07-30T16:05:16Z |
|
dc.date.available |
2012-04-13T11:09:10Z |
it_IT |
dc.date.available |
2012-07-30T16:05:16Z |
|
dc.date.issued |
2012-03-30 |
it_IT |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10579/1159 |
it_IT |
dc.description.abstract |
This research aims at exploring the reasons for a multiple fascination: why does German painter Paula Modersohn-Becker (1876-1907) after her death haunt Rainer Maria Rilke (1875-1926) as a ghost that can find no peace in the hereafter? and, what is more, why does her experience as a woman artist go on haunting three women poets of the present time – Canadian Anne Michaels (1958), Indian Sujata Bhatt (1956) and American Adrienne Rich (1929) – who have written dramatic monologues giving voice to her?
The reasons for an obsession cannot be grasped in rational terms. The three poets let Becker speak in the first person so as to explore her life devoted to painting but constantly undermined by a sense of failure. Through the use of different devices but urged by a similar need, their poetry courts a form of ‘embodiment,’ aimed at finding a new way of seeing and of giving voice to Paula’s deepest yearnings at a time when to be a woman and an artist represented an inner conflict far from easy to resolve. |
it_IT |
dc.description.abstract |
Questa ricerca intende indagare le ragioni di una fascinazione multipla: perché la pittrice tedesca Paula Modersohn-Becker (1876-1907) dopo la sua morte perseguita Rainer Maria Rilke (1875-1926) come un fantasma che non trova pace nell’aldilà? E ancora, perché la sua esperienza di artista continua a perseguitare tre poetesse contemporanee – la canadese Anne Michaels (1958), l’indiana Sujata Bhatt (1956) e l’americana Adrienne Rich (1929) – che hanno scritto dei monologhi drammatici per darle voce?
Le ragioni di un’ossessione non si possono afferrare razionalmente. Le tre poetesse fanno parlare la Becker in prima persona per esplorare la sua vita dedicata alla pittura ma continuamente minata da un senso di fallimento. Con l’utilizzo di diverse strategie ma mossa da simile urgenza, la loro poesia persegue una forma di ‘incarnazione’, nel tentativo di trovare un nuovo modo di vedere e di dare voce ai desideri più profondi di Paula, in un’epoca in cui essere donna e artista rappresentava un conflitto interiore di non facile soluzione. |
it_IT |
dc.format.medium |
Tesi cartacea |
it_IT |
dc.language.iso |
en |
it_IT |
dc.publisher |
Università Ca' Foscari Venezia |
it_IT |
dc.rights |
© Monica Pavani, 2012 |
it_IT |
dc.subject |
Dramatic monologue |
it_IT |
dc.subject |
Painting |
it_IT |
dc.subject |
Embodiment |
it_IT |
dc.subject |
Poesia contemporanea e pittura |
it_IT |
dc.title |
In the skin of another : Anne Michaels', Sujata Bhatt's and Adrienne Rich's dramatic monologues as embodiments of painter Paula Modersohn-Becker |
it_IT |
dc.type |
Doctoral Thesis |
it_IT |
dc.degree.name |
Lingue, culture e società |
it_IT |
dc.degree.level |
Dottorato di ricerca |
it_IT |
dc.degree.grantor |
Scuola di dottorato in Lingue, culture e società |
it_IT |
dc.description.academicyear |
2010/2011 |
it_IT |
dc.description.cycle |
24 |
it_IT |
dc.degree.coordinator |
Villari, Enrica |
it_IT |
dc.location.shelfmark |
D001089 |
it_IT |
dc.location |
Venezia, Archivio Università Ca' Foscari, Tesi Dottorato |
it_IT |
dc.rights.accessrights |
openAccess |
it_IT |
dc.thesis.matricno |
955644 |
it_IT |
dc.format.pagenumber |
361 p. : ill. |
it_IT |
dc.subject.miur |
L-LIN/11 LINGUE E LETTERATURE ANGLO-AMERICANE |
it_IT |
dc.description.tableofcontent |
Contents
Acknowledgements 4
PROLOGUE
A Room of Mirrors 6
CHAPTER ONE
The Novel(s) Behind the Poems 21
CHAPTER TWO
Still Life Translated Into Poems:
Embodying Paula Modersohn-Becker 151
CHAPTER THREE
Cracks in the Mask:
the Dramatic Monologue as a Looking Glass 295
EPILOGUE
The Dream of Translatability:
Translation as a Clear Glass 321
Bibliography 355 |
it_IT |
dc.identifier.bibliographiccitation |
Pavani, Monica. "In the skin of another : Anne Michaels', Sujata Bhatt's and Adrienne Rich's dramatic monologues as embodiments of painter Paula Modersohn-Becker", Università Ca' Foscari Venezia, tesi di dottorato, 24. ciclo, 2012 |
it_IT |