In times of deep restructuring of the national welfare systems, social enterprises have progressively received the attention of practitioners, policy makers and scholars for the role of agents of the social change in the provision of a wide range of human services and the development of entrepreneurial initiatives aimed to the sustainable regeneration of the local community. As social economy organizations serving the general interest, they distinguish themselves more from the other third sector organizations for the involvement of user and local stakeholders in the service activities and decision making processes as a way of balancing multiple objectives. The purpose of the dissertation is threefold. The first two chapters aim to introduce to the study of third sector’s social enterprises by reviewing and comparing main concepts and meanings affecting this term as much as they were emerged in the academic and managerial literature of three different regional contexts (USA, Western Continental Europe, and UK) in the last decade. The third and fourth chapters provide a basic theoretical framework to approach the governance of the social enterprise by a stakeholder perspective, focusing on the role of incentive played by the multi-stakeholder structures to the balance of the firm’s multi-dimensional performance. Finally, last chapter presents, describes and analyzes findings from a study that compares the CSR performance of worker members in Italian social co-operatives with single-stakeholder and multi-stakeholder structures, in order to gain evidence of the potential positive effects of the multi-stakeholder governance structures on the CSR performance of the social enterprise.
In un periodo di profonda ristrutturazione dei sistemi nazionali di welfare, le imprese sociali hanno ricevuto una progressiva attenzione da parte di professionisti, amministratori pubblici e studiosi per il loro ruolo di agenti del cambiamento sociale nell’erogazione di servizi alla persona e nella promozione di iniziative imprenditoriali volte allo sviluppo sostenibile delle comunità locali. In quanto organizzazioni di economia sociale con finalità di interesse generale, esse si distinguono maggiormente dalle altre organizzazioni di terzo settore per praticare il coinvolgimento di utenti e stakeholder locali nei processi produttivi e decisionali d’impresa allo scopo di bilanciare molteplici obiettivi istituzionali. L’obiettivo della dissertazione è triplice. I primi due capitoli esaminano e confrontano le principali definizioni e significati del termine ‘impresa sociale’ così come emersi dalla letteratura professionale ed accademica Statunitense, Europeo-Continentale e Britannica degli ultimi anni. Il terzo e il quarto capitolo mirano a fornire un quadro di analisi organizzativa utile a rilevare i vantaggi dello stakeholder management nelle imprese sociali, prestando particolare attenzione al ruolo svolto dalle strutture di governo multi-stakeholder. Infine, l’ultimo capitolo presenta, descrive ed analizza i risultati di uno studio comparato sulla responsabilità sociale di soci lavoratori in imprese sociali con strutture organizzative single-stakeholder e multi-stakeholder, allo scopo di mettere in evidenza eventuali relazioni positive intercorrenti tra strutture di governance multi-stakeholder e responsabilità sociale d’impresa.