dc.contributor.advisor |
Olimpo, Giorgio |
it_IT |
dc.contributor.author |
Bocconi, Stefania <1973> |
it_IT |
dc.date.accessioned |
2010-06-12T07:05:47Z |
it_IT |
dc.date.accessioned |
2012-07-30T16:03:42Z |
|
dc.date.available |
2010-06-12T07:05:47Z |
it_IT |
dc.date.available |
2012-07-30T16:03:42Z |
|
dc.date.issued |
2010-05-07 |
it_IT |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10579/1020 |
it_IT |
dc.description.abstract |
This thesis investigates the potential of Social Technologies to enhance argumentative knowledge construction processes. In particular, it focuses on the use of wikis, a major technology in the current Web 2.0 landscape. The importance of argumentative knowledge construction for both Higher Education and Life Long Learning lies in its very nature: in order to engage in academic discussions, learners need to be able to argue rationally, assessing the strengths and weaknesses of other people’s standpoints, and supporting their own positions with adequate grounds. The aim of this study is twofold: on one hand, to evaluate the effectiveness of the use of wikis in collaborative processes of argumentative knowledge construction; on the other hand, to define a conceptual architecture for wiki based learning processes in the area of argumentation. The experimental outcomes confirm the potential of wikis to effectively favor the creation of a rich argumentative network and the quality of the individual argumentative acts. The experimental data also contributed to tune-up the proposed conceptual architecture (WikiDiA). |
it_IT |
dc.description.abstract |
La tesi mira ad indagare le potenzialità d’uso delle tecnologie di rete (Social Technologies) a supporto della costruzione argomentativa di conoscenza. In particolare, si concentra sull’uso del wiki , uno strumento collaborativo del Web 2.0. La costruzione di conoscenza tramite l’argomentazione è un elemento fondamentale nella didattica universitaria, anche in una prospettiva di apprendimento continuo: al fine di partecipare adeguatamente al dibattito scientifico, gli studenti devono essere in grado di argomentare adeguatamente, valutando i punti di forza e di debolezza delle posizioni altrui, e sostenendo le proprie posizioni con dati appropriati. L’obiettivo di questo studio è duplice: da un lato, di natura valutativa, mira a verificare l’efficacia d’uso del wiki a supporto della costruzione argomentativa di conoscenza; dall’altro, ha un valore propositivo, in quanto definisce un’architettura concettuale per sostenere tale compito. I dati sperimentali confermano la potenzialità del wiki di supportare efficacemente la creazione di una rete argomentativa complessa e la qualità degli atti argomentativi individuali; i dati hanno inoltre contribuito alla messa a punto dell’ architettura concettuale proposta in questo studio (WikiDiA). |
it_IT |
dc.format.medium |
Tesi cartacea |
it_IT |
dc.language.iso |
en |
it_IT |
dc.publisher |
Università Ca' Foscari Venezia |
it_IT |
dc.rights |
© Stefania Bocconi, 2010 |
it_IT |
dc.subject |
Argumentative knowledge construction |
it_IT |
dc.subject |
Wiki - Didactical use |
it_IT |
dc.subject |
Collaborative learning |
it_IT |
dc.title |
Argumentative knowledge construction in higher education |
it_IT |
dc.title.alternative |
Costruzione argomentativa di conoscenza nella didattica universitaria |
it_IT |
dc.type |
Doctoral Thesis |
it_IT |
dc.degree.name |
Scienze della cognizione e della formazione |
it_IT |
dc.degree.level |
Dottorato di ricerca |
it_IT |
dc.degree.grantor |
Facoltà di Lettere e filosofia |
it_IT |
dc.description.academicyear |
2007/2008 |
it_IT |
dc.description.cycle |
21 |
it_IT |
dc.degree.coordinator |
Margiotta, Umberto |
it_IT |
dc.location.shelfmark |
D000950 |
it_IT |
dc.location |
Venezia, Archivio Università Ca' Foscari, Tesi Dottorato |
it_IT |
dc.rights.accessrights |
openAccess |
it_IT |
dc.thesis.matricno |
955195 |
it_IT |
dc.format.pagenumber |
III, IX, 187 p. |
it_IT |
dc.subject.miur |
M-PED/03 DIDATTICA E PEDAGOGIA SPECIALE |
it_IT |
dc.subject.miur |
M-PED/04 PEDAGOGIA SPERIMENTALE |
it_IT |
dc.identifier.bibliographiccitation |
Stefania Bocconi. "Argumentative knowledge construction in higher education", Università Cà Foscari Venezia, tesi di dottorato 21° ciclo, 2010 |
it_IT |
dc.degree.discipline |
Tecnologie didattiche |
it_IT |