Argumentative knowledge construction in higher education

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.advisor Olimpo, Giorgio it_IT
dc.contributor.author Bocconi, Stefania <1973> it_IT
dc.date.accessioned 2010-06-12T07:05:47Z it_IT
dc.date.accessioned 2012-07-30T16:03:42Z
dc.date.available 2010-06-12T07:05:47Z it_IT
dc.date.available 2012-07-30T16:03:42Z
dc.date.issued 2010-05-07 it_IT
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10579/1020 it_IT
dc.description.abstract This thesis investigates the potential of Social Technologies to enhance argumentative knowledge construction processes. In particular, it focuses on the use of wikis, a major technology in the current Web 2.0 landscape. The importance of argumentative knowledge construction for both Higher Education and Life Long Learning lies in its very nature: in order to engage in academic discussions, learners need to be able to argue rationally, assessing the strengths and weaknesses of other people’s standpoints, and supporting their own positions with adequate grounds. The aim of this study is twofold: on one hand, to evaluate the effectiveness of the use of wikis in collaborative processes of argumentative knowledge construction; on the other hand, to define a conceptual architecture for wiki based learning processes in the area of argumentation. The experimental outcomes confirm the potential of wikis to effectively favor the creation of a rich argumentative network and the quality of the individual argumentative acts. The experimental data also contributed to tune-up the proposed conceptual architecture (WikiDiA). it_IT
dc.description.abstract La tesi mira ad indagare le potenzialità d’uso delle tecnologie di rete (Social Technologies) a supporto della costruzione argomentativa di conoscenza. In particolare, si concentra sull’uso del wiki , uno strumento collaborativo del Web 2.0. La costruzione di conoscenza tramite l’argomentazione è un elemento fondamentale nella didattica universitaria, anche in una prospettiva di apprendimento continuo: al fine di partecipare adeguatamente al dibattito scientifico, gli studenti devono essere in grado di argomentare adeguatamente, valutando i punti di forza e di debolezza delle posizioni altrui, e sostenendo le proprie posizioni con dati appropriati. L’obiettivo di questo studio è duplice: da un lato, di natura valutativa, mira a verificare l’efficacia d’uso del wiki a supporto della costruzione argomentativa di conoscenza; dall’altro, ha un valore propositivo, in quanto definisce un’architettura concettuale per sostenere tale compito. I dati sperimentali confermano la potenzialità del wiki di supportare efficacemente la creazione di una rete argomentativa complessa e la qualità degli atti argomentativi individuali; i dati hanno inoltre contribuito alla messa a punto dell’ architettura concettuale proposta in questo studio (WikiDiA). it_IT
dc.format.medium Tesi cartacea it_IT
dc.language.iso en it_IT
dc.publisher Università Ca' Foscari Venezia it_IT
dc.rights © Stefania Bocconi, 2010 it_IT
dc.subject Argumentative knowledge construction it_IT
dc.subject Wiki - Didactical use it_IT
dc.subject Collaborative learning it_IT
dc.title Argumentative knowledge construction in higher education it_IT
dc.title.alternative Costruzione argomentativa di conoscenza nella didattica universitaria it_IT
dc.type Doctoral Thesis it_IT
dc.degree.name Scienze della cognizione e della formazione it_IT
dc.degree.level Dottorato di ricerca it_IT
dc.degree.grantor Facoltà di Lettere e filosofia it_IT
dc.description.academicyear 2007/2008 it_IT
dc.description.cycle 21 it_IT
dc.degree.coordinator Margiotta, Umberto it_IT
dc.location.shelfmark D000950 it_IT
dc.location Venezia, Archivio Università Ca' Foscari, Tesi Dottorato it_IT
dc.rights.accessrights openAccess it_IT
dc.thesis.matricno 955195 it_IT
dc.format.pagenumber III, IX, 187 p. it_IT
dc.subject.miur M-PED/03 DIDATTICA E PEDAGOGIA SPECIALE it_IT
dc.subject.miur M-PED/04 PEDAGOGIA SPERIMENTALE it_IT
dc.identifier.bibliographiccitation Stefania Bocconi. "Argumentative knowledge construction in higher education", Università Cà Foscari Venezia, tesi di dottorato 21° ciclo, 2010 it_IT
dc.degree.discipline Tecnologie didattiche it_IT


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record