Abstract:
English
This dissertation investigates Sir Walter Scott’s The Bride of Lammermoor and particularly focuses on the coexistence of the supernatural, tragic, and comic dimensions within the novel. After briefly introducing Scott’s role as the inventor of the historical novel and the mutual influence of Romanticism and Enlightenment in his works, the first chapter examines the position of The Bride of Lammermoor within the cycle of the Waverley Novels, and highlights the peculiarities that distinguish it from its companions. The following chapter analyses Scott’s viewpoint and use of the Gothic genre and explores the Gothic component of The Bride of Lammermoor in detail, examining its numerous Gothic and supernatural aspects, and devoting particular attention to the Gothic portrayal of its remarkably powerful female characters. Finally, as The Bride of Lammermoor is characterized by a uniquely tragic form and conclusion, but also presents a surprisingly comic subplot, the last chapter of this dissertation deals with the intermingling of such opposing styles in the novel, and with the analysis of Edgar Ravenswood, Lucy Ashton, and Caleb Balderstone as quixotic characters, evidencing their tragic and tragicomic dimensions, respectively. The purpose of this dissertation is to accurately examine The Bride of Lammermoor's perfect intertwining of the contrasting modes that characterize it in order to evidence the excellence of both this novel and its author.
Italiano
La presente tesi si propone di investigare La Sposa di Lammermoor di Sir Walter Scott e si focalizza in particolare sulla compresenza di soprannaturale, tragico e comico all'interno del romanzo. Dopo una breve introduzione sul ruolo di Scott come inventore del romanzo storico e sulla reciproca influenza che Romanticismo e Illuminismo hanno avuto nelle sue opere, il primo capitolo esamina la posizione de La Sposa di Lammermoor all'interno del ciclo dei Waverley Novels, e soprattutto le peculiarità che lo contraddistinguono dai suoi compagni. Il capitolo seguente analizza l’opinione e l'uso che Scott fa del genere Gotico, ed esplora dettagliatamente la componente gotica de La Sposa di Lammermoor, esaminandone i numerosi aspetti gotici e soprannaturali, e prestando particolare attenzione alla rappresentazione gotica dei suoi personaggi femminili estremamente potenti. Infine, dato che La Sposa di Lammermoor si presenta come un unicum per la sua forma e conclusione tragica, ma è al contempo caratterizzato da una trama secondaria sorprendentemente comica, l'ultimo capitolo della tesi esamina l’intrecciarsi di questi due stili opposti e analizza i personaggi di Edgar Ravenswood, Lucy Ashton e Caleb Balderstone in chiave donchisciottesca, evidenziandone rispettivamente la dimensione tragica e tragicomica. Lo scopo di questa tesi è quello di esaminare in profondità il perfetto intreccio degli stili contrastanti che si trovano all’interno di La Sposa di Lammermoor, così da sottolineare l'eccellenza sia del romanzo che del suo autore.